W serwisie torunskiefirmy.pl istnieją trzy modele
wyszukiwania danych
- szukanie po kategoriach
- szukanie po wyrażeniach/słowach
- szukanie zaawansowane
Szukanie po kategoriach
Ten sposób wyszukiwania sprawdza się w sytuacji, w której
orientujemy się w jakiej branży działają firmy/instytucje, których
szukamy. Załóżmy, że planujemy zakup obuwia i szukamy sklepu
oferującego taki właśnie asortyment. Wystarczy, że na stronie
głównej serwisu torunskiefirmy.pl wybierzemy kategorię główną
"handel", otrzymamy listę podkategorii, z których wybierzemy
"obuwie". W ten prosty sposób otrzymamy listę firm/instytucji, które
zadeklarowały przynależność do wybranej przez nas branży czyli
zajmują się handlem obuwiem. Często jednak zdarza się, że nie znamy
lub nie umiemy określić kategorii. W tym przypadku korzystamy z
wyszukiwania po wyrażeniach/słowach lub wyszukiwania zaawansowanego.
Szukanie po wyrażeniach/słowach
To najpopularniejszy i najłatwiejszy sposób wyszukiwania. Bazuje on
na zadawaniu wyszukiwarce, poprzez pole szukaj zapytań w postaci
pojedynczych słów lub wyrażeń. Wyszukiwarka przeszukuje wszystkie
wpisy pod kątem otrzymanego zapytania biorąc pod uwagę nazwę, opis
skrócony, opis pełny oraz słowa kluczowe przypisane do danej
firmy/instytujci. Pole szukaj zostało wyposażone w rozwijalną listę
podpowiedzi pomagającą w odpowiednim dobraniu szukanego wyrażenia do
istniejących w bazie serwisu słów kluczowych. Jeśli szukamy wyżej
wspomnianego obuwia wystarczy, że w polu szukaj wpiszemy pierwsze
litery czyli np.: "obu" a serwis podpowie nam jakie słowa kluczowe
zawierają ten ciąg znaków, nie musimy kończyc słowa, możemy je
wybrać z listy podpowiedzi. Należy pamiętać jadnak, że podpowiedzi
dotyczą jedynie przypisanych firmom/instytucjom słów kluczowych,
wyszukiwarka natomiast przeszukuje dużo szerszy obszar, jeśli więc
wsród podpowiedzi nie ma szukanego przez nas słowa można śmiało
spróbować wpisać je w pole szukaj ponieważ może okazać się, że
znajduje się ono w nazwie lub opisie firmy/instytucji.
Szukanie zaawansowane
Ta forma wyszukiwania sprawdza się idealnie w momencie gdy zwykłe
wyszukiwanie da nam zbyt dużą ilość wyników. Szukanie zaawansowane
oparte jest również na słowach/wyrażeniach zadawanych wpisywanych w
pole szukaj, daje jednak ono dodatkowe możliwości zawężenia wyników
wyszukiwania z zastosowaniem takich opcji jak:
- podkategoria katalogu - branża w ramach której szukamy
- wybór profilu działalności - produkcja, hurt, detal, usługi -
zaznaczenie jednej z opcji powoduje ograniczenie wyników
wyszukiwania do danego profilu, zaznaczenie kilku opcji narzuca
jednoczesne spełnianie wszystkich ustawionych warunków. Jeśli więc
zanaczymy jednocześnie wszystkie 4 opcje oznacza to, że szukamy
firmy/instytucji, która jadnocześnie zajmuje sie produkcją,
usługami i prowadzi sprzedaż detaliczna oraz hurtową
- wybór ulicy - możemy zawęzić obszar poszukiwań do wybranej
ulicy - jeśli szukamy firmy/instytucji i zależy nam by zlokalizować
ją w pobliżu np. naszego miejsca pracy to możemy zaznaczyc jedną z
ulic
- wybór centrum handlowego - podobnie jak w przypadku ulic możemy
wybrać jedno z centrów handlowych by np. jadąc na zakupy
zorientować się czy w danym centrum znajdziemy firmę o
interesującym nas asortymencie.
Powyższe opcje można oczywiście łączyć, możemy
więc szukając sklepów z obuwiem od razu określić podkategorię handel
by uniknąć firm związanych np. z naprawą obuwia, zaznaczyć detal by
nie trafic do hurtowni, zawęzić obszar poszukiwań do wybranej ulicy
lub wybranego centrum handlowego. Należy pamiętać, że dopiero
wciśnięcie przycisku "szukaj" powoduje przeładowanie serwisu i
wyświetlenie wyników. Ważne jest również by pamiętać o usuwaniu
ustalonych kryteriów poprzez przycisk "kasuj" jeśli nie są już one
nam potrzebne. Może się bowiem zdarzyć, że pozostawimy np. wybraną
daną podkategorię i w procesie dalszego wyszukiwania nie otrzymamy
żadnych wyników ponieważ nowo szukane słowo nie występuje w ramach
tej podkategorii/branży.
Kolejność wyświetlania wyników
Wyniki wyszukiwania wyświetlane są w kolejności uwzględniającej
następujące elementy:
- czy zapytanie zgodne jest ze słowami kluczowymi przypisanymi do
danej firmy/instytucji
- czy firma, do której przypisane jest szukane wyrażenie posiada:
rejestrację danych, wpis podstawowy czy rozszerzony - im szerszy
wpis tym wyższa pozycja
- czy żądane wyrażenie występuje w nazwie firmy/instytujci,
opisie rozszerzonym, czy opisie firmy/instytucji - im cześciej
wyrażenie występuje w ramach danego wpisu tym wyższa pozycja w
wynikach wyszukiwnia
- jeśli wyszukane wpisy są jednakowo trafne (odpowiadaja
kryteriom wyszukiwania w takim samym stopniu) to o kolejności
wyświetlania decyduje popularność (ilość dotychczasowych
odwiedzin).
Schowek
Schowek to narzędzie pozwalające gromadzić interesujące wpisy. Przy
każdym wpisie pojawia się opcja "Do schowka" służąca do
zamieszczania linku do wybranego wpisu w ramce schowka. Wejście w
schowek powoduje wyświetlenie wszystkich zebranych pozycji.
 |